12.12.2011

Markkinointipomon mietteitä digitaalisesta markkinoinnista

McKinsey teki lokakuussa tutkimuksen, jossa se haastatteli 792 markkinointijohtajaa eri toimialoilta kysyen heidän ajatuksiaan digitaalisesta markkinoinnista. Tässä artikkelissa on sen verran mielenkiintoisia pointteja, että halusin poimia niitä myös tänne: 

  • Digitaalista mediaa pidetään tärkeänä kanavana edistää etenkin asiakasuskollisuutta ja -sitoutumista. Kuitenkin monilla yrityksillä on vaikeuksia määrittää tähän selkeää digitaalisen liiketoiminnan konseptia. Syynä ovat etenkin tietämättömyys siitä, miten integroida digitaalinen liiketoiminta osaksi olemassa olevaa liiketoimintaa ja kuinka pitkälle digitaalisia operaatioita pitäisi lokalisoida eri maihin. Kysymyksiin kun ei löydy standardivastausta, vaan yrityksen täytyy kartoittaa, mikä malli sopii parhaiten heille.


  • Vain harvat yritykset hyödyntävät mielestään riittävästi kasvavaa määrää asiakasdataa, jota on saatavilla eri digitaalisista kanavista. Näkemys siitä miten asiakkaat käyttäytyvät ja ovat vuorovaikutuksessa verkkoympäristössä, olisi kullan arvoista tuotekehityksessä ja myynnin prosessien tehostamisessa. Analytiikan valjastaminen tuottamaan tulosta vaatii kuitenkin enemmän panostuksia kuin mihin monet yritykset ovat tähän mennessä pystyneet.
  • Kotisivut tänään, mobiiliapplikaatiot huomenna. Tällä hetkellä suosituimpia digitaalisia kanavia asiakkaiden tavoittamiseen ovat kotisivut, sähköposti ja sosiaalinen media.  Markkinointipäättäjät uskovat, että 2 - 4 vuoden sisällä tärkeimpiä kanavia ovat tärkeysjärjestyksessään sosiaalinen media, mobiiliapplikaatiot ja yrityksen omat kotisivut vasta kolmantena.

Sillä välin kun globaalit yritykset aloittavat kääntämään isoa laivaansa digitaaliselle ajalle, ehtii moni ketterä start-up samaan aikaan taitavasti hyödyntää digitaalista trendia ja muuttaa toimialan pelisääntöjä omaksi eduksi. Tästä on hyviä esimerkkejä useilta aloilta. Yksi digiajan isoimmista mahdollisuuksista liittyy siihen, että yritykset saavat verkon kautta valtavasti tietoa kuluttajien käyttäytymisestä, jota ei osata vielä kunnolla analysoida. Analysoida ei pidä kuitenkaan tutkimisen ilosta, vaan tieto pitää laittaa poikimaan entistä parempina tuotteina ja bisneskonsepteina.


Viittaus: McKinsey Quarterly

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti