5.6.2011

Markkinointi siirtyy taskuun

Pari trendiä mobiilimarkkinoinnissa:

2010: älypuhelinten myynti ohitti PC-laitteiden myynnin

2013: mobiili-internetin käyttäjiä enemmän kuin desktop-käyttäjiiä

2015: mobiilihaut ohittavat tietokoneella tehtävät haut

Verkon käytön siirtyminen mobiililaitteisiin on huimaa. Internetin käytön siirtyminen mobiililaitteisiin on ollut itse asiassa sen verran rivakkaa, etteivät useimmat markkinoijat ole ehtineet pysyä edes perässä. Mobiilikäyttöä tukevat verkkosivustot ovat vielä melko harvassa. Isommankaan näytön omaava puhelin ei aina pysty näyttämään yrityksen kotisivuilla olevaa sisältöä täydeltä leveydeltä. Tilanne on tuttu useiden yritysten kotisivujen kohdalla. Mobiilisivustoissa ovat kunnostautuneet tähän mennessä lähinnä lehtitalot.

Markkinoijan kannalta kiinnostavimpia elementtejä mobiilissa on sen henkilökohtaisuus ja tätä kautta tarkka markkinointiviestinnän kohdennus sekä käyttäjän paikannus. Mahdollisuuksia on paljon, mutta kysymys on vielä tässä vaiheessa paljon siitä, kuka uskaltaa lähteä tekemään Suomessa mobiilimarkkinoinnin pioneerityötä ja johtamaan kehitystä.

Alla olevan tilaston perusteella mobiilihakujen määrä kasvaa tällä hetkellä käsikädessä mobiiliapplikaatioiden määrän kanssa. Mobiilihakujen kehityksellä uskotaan olevan vaikutusta kuluttajien tapaan tehdä ostoksia. Google Finland Oy:n Indystry Head Ari Ojansivu onkin sanonut, että olemme viimeinen sukupolvi, joka juoksentelee kauppojen välissä etsimässä haluamaansa tuotetta.  



Viittaukset
Morgan Stanley, helmikuu 2010
Mobile World Congress 2010

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti