13.6.2011

Bublaa - sosiaalisen median seuraava kupla?


Suomalainen uusi palvelu - Bublaa.com - pyrkii saamaan palan yhä kasvavasta sosiaalisen median kakusta. Bublaa differoituu muista valtavirran sosiaalisen median palveluista, kuten Facebookista ja Twitteristä, sillä että se yhdistää ihmiset eri aiheiden ympärille, eikä se näin perustu kaverisuhteisiin. Palvelun käyttäjät voivat perustaa heitä kiinnostavan aiheen ympärille kuplan, jossa voidaan jakaa tietoa ja käydä keskustelua samasta aiheesta kiinnostuneiden kanssa.



Bublaa lupaa ettei sen palvelussa tulla näyttämään perinteisiä bannerimainoksia, vaan se perustaa ansaintalogiikkansa sponsoroituihin kupliin yhteistyössä mainostavien yritysten kanssa. Bublaan mukaan yritys voi kehitellä kuplan sisälle lähes mitä tahansa (HTML5-koodin rajoissa) yhteistyössä Bublaan koodareiden kanssa. 

Palvelun ydinkohderyhmää ovat alkuvaiheessa nuoret, opiskelijat ja edelläkävijät, jotka tuottavat sisältöä ja levittävät sanaa palvelusta. Bublaa luottaakin markkinoinnissa viraalin voimaan, eikä mainosta sitä suoraan mediassa. Alkuvaiheen käyttäjien haalintaa pyritään vauhdittamaan kilpailulla, jossa 8.6.–15.7.2011 välisenä aikana eniten jäseniä kuplaansa kerännyt käyttäjä saa 10 000 dollaria

Bublaa on panostanut paljon palvelun käyttäjäkokemukseen ja helppouteen. Tämä ei liene sattumaa sillä yksi Bublaan taustalla olevan yrityksen perustajaosakkaista - Laura Avonius - on työskennellyt kymmenen vuotta Nokiassa, viimeksi ensikäyttökokemuksesta vastaavana johtajana. Aihekeskeisen suuntautumisen lisäksi juuri käyttökokemus on Bublaan toinen iso kilpailuetu Some-kentällä.   

Palvelu on piristävä uutuus some-kentällä. Mielenkiintoista on nähdä onnistuuko palvelu viraalin voimalla saamaan kasaan kriittisen määrän käyttäjiä alussa, jotta se voi lähteä kunnolla kasvattamaan suosiotaan.

1 kommentti:

  1. Olivat varmasti Bublaan pojat innoissaan kun Google+ pistettiin tulemaan...

    VastaaPoista